Ciobanii, oile si mielul

Client: CMSC Iasi
Agentie: McCann
Casa de productie:
Abis / Castel
An productie:
2003

Oi albe, oi negre si doi ciobani mandri de ele. Totul e ok pana cand apare un miel baltat. Alb cu pete negre? Sau negru cu pete albe?

Dupa ce am creat pentru cei de la Centrul de Mediere si Securitate Comunitara Iasi spoturile Batatorul si Umbrele (doua reclame destul de premiate la acea vreme), oamenii de acolo m-au lasat sa si regizez a treia creatie pentru ei: un spot pentru mediere.

"Bunul, raul si uratul" a fost pentru mine referinta, Sergio Leone & Ennio Morricone fixand in mintea noastra pentru totdeauna scena duelului. Tensiunea dintre oponenti, schimburile intense de priviri, filmate extrem de strans, muzica aceea pe care acum o fredoneaza orice copil (si orice fluieras) sunt lucruri pe care nu le poti uita niciodata. Parafrazand acelasi film, am optat si pentru un format special al imaginii, 1.85:1 (formatul original este 2.35:1), pentru a concentra energia scenelor si atentia spectatorului.



Reclama este o parabola pentru mediere. De aceea, am vizat o abordare curata, arhetipala, am incercat sa spun o poveste pe un picior de plai pe-o gura de rai. Ideea centrala a fost simetria, neavantajand nici una dintre parti. In spiritul acestei idei am organizat elementele in locatie - dispunerea oilor, a ciobanilor, cararea dintre ei, copacul acela falnic - filmand cadrele "in oglinda" si alternandu-le la montaj.

Daca sunteti curiosi, poza din partea dreapta a ecranului, cu mine in alb-negru, este facuta la acea filmare. In timp ce eu stateam cu ochii in video-assist, Alex Sterian - directorul de imagine - filma pe pelicula 35mm. Evenimentul a avut loc undeva pe langa Rasnov, intr-o poienita superba, cam pe unde se filmasera multe scene din Cold Mountain.

In prealabil, oile au fost spalate si poate chiar usor infrumusetate. Numai ca, aceste starlete fitzoase, nu au vrut sa joace asa cum le ceream eu! Daca incercam sa le aducem prea aproape, se amestecau intre ele, nerespectand deloc linia de demarcatie, cararea despartitoare. Am fost nevoiti sa filmam plate-uri, adica acelasi cadru de mai multe ori cu camera fixa, mai intai oile albe, apoi oile negre, compozitand totul in post-productie, la Abis. Asa am realizat cadrul 7 - aparitia mielului pe carare, respectiv ultimul cadru - mielul intre "mami" si "tati".

Credeti ca mielul venea pe carere asa, ca vroia el? Ei bine, nu. Am incercat sa il pacalim cu o funie, dar se impotrivea ca un catar. Mi-a venit ideea sa ma ascund sub o suba de cioban si sa fac "meeee" duios, ca o oaie. Strategia a dat rezultate.

Zeii oilor s-au aratat neinduplecati pana la capat: am tras ultimele cadre (cel cu fularul si manusile si cel cu mielul tuns) pe o ploaie apriga. Insa, asta e filmul, vremea rea nu se vede! Alex a montat o farfala peste actori, ca un fel de acoperis de pe care se scurgea apa si a creat o schema de lumina cu proiectoare HMI. Un fine tuning la telecine si gata!

Ca un facut, vremea buna s-a aratat din nou de-abia dupa ce am terminat filmarea. Nu era inca de plecat acasa. Am incins o petrecere campeneasca data de proprietarul oilor, cu tocana la ceaun si bere la greu.

Intre timp, la Bucuresti, apartamentul meu era inundat de apa din cauza unui robinet pe care il uitasem deschis... Dar asta este o alta poveste, din care va spun totusi deznodamantul fericit: atunci m-am lasat de fumat. Deci se poate!

Daca mai aveti chef, puteti savura si cateva momente cu mine vorbind gangav despre aceasta reclama la "Marca Inregistrata" a lui Andi Moisescu (da, stiu, am si dintzi nasoi). Lasati si voi o parere, daca va lasa inima :)

Animatix

Client: Dorna
Agentie: McCann
Casa de productie: Factor
An productie: 2005 / 2006

Cand pretul unui spot se invarte in jurul sutei de mii de euro si chiar mai bine, un client se gandeste de doua ori inainte sa il cumpere, mai ales in contextul in care acest spot urmeaza sa fie difuzat in toata regiunea, nu doar in tara.

Pentru cine nu stie (daca exista cineva), se aloca o suma - adeseori importanta - pentru testare (un studiu calitativ-cantitativ). Subiectilor bine alesi dupa criterii riguroase li se prezinta asa numitul animatic, adica spotul in forma desenata (o definitie mai buna si mai completa gasiti pe Wikipedia).

In cazul acestor studii, animaticul nu trebuie sa se rezume la a spune povestea si atat. Trebuie creata o stare, iar asta, prieteni, e o treaba a naibii de grea.

In general, eu imi confectionez propriile animaticsuri (animatixuri, sau animatice) pentru spoturile pe care le regizez, dupa cum ati vazut la "Miniprimavara" si dupa cum veti mai vedea. I-am obisnuit cu acest tratament pe clientii mei. Dupa ce ai prezentat interpretarea scenariului si decupajul, animaticul vine ca cireasa pe tort, conducand la o mai buna intelegere a viziunii regizorale. Se intampla ca de multe ori lumea sa nu creada ca poti spune povestea in atatea secunde sau ca nu stiu ce cadru functioneaza sau ca... si atunci le arati animaticul, evitand discutii prelungi si neproductive.

In ultima vreme cochetez cu Frame Forge si Antics, doua aplicatii extrem de puternice si uimitor de eficiente.

Dar sa revenim la epoca animatixurilor desenate. In special la cele doua pe care vreau sa vi le prezint, realizate pentru Dorna in 2005, respectiv 2006: "Insula" si "Pajistea".

Am acceptat aceste joburi pentru ideile captivante si complexe.

Singurul dezavantaj: nu ajungi sa filmezi. Dar de gandit, gandesti realizarea pana la cel mai mic amanunt. Am colaborat cu Barnes pentru ilustratie.

Spoturile au fost regizate de Shahar Segal - un regizor israelian in voga, pe care il puteti in vedea si pe post de actor in reclama premiata pentru honda.

Eu, unul, sunt onorat de faptul ca abordarea lui este foarte aproape de a mea. Judecati si voi.

Miniprimavara

Client: Coca-Cola
Agentie: McCann
Casa de productie: Abis
An productie: 2003

5 mini+1 primavara=?

O promotie Coca-Cola de primavara, cinstita. Si primul spot "mare", pe care atat clientul, cat si agentia au avut curajul sa mi-l dea pe mana.

Am fost extrem de convingator. Le-am dovedit, prin toate mijloacele posibile, ca sunt in stare sa regizez spotul. Au contat foarte mult realizarile de pana atunci (pentru Sprite si Big Brother), dar saltul era destul de mare. Pot spune ca s-au lasat greu. Una peste alta, din toata tevatura de atunci, am pastrat un animatic facut intr-o noapte, care tin minte ca le-a rupt gura :)

Am urmarit sa redau contrastul dintre lumea tinerilor (premianti) si lumea rece in care traiesc. Poate o idee un pic subversiva la vremea aceea...

In acest scop, am cautat un look fresh & young (casting, costume, camera work), in ton cu prospetimea primaverii, si am urmarit un efect special de lumina: personaje principale calde intr-o lume rece. Am filmat pe pelicula 35mm, director de imagine Alex Sterian.


Ca sa amplific senzatia multimii de premii, mi-a venit ideea efectului de caleidoscop (stil disco anii '80), efect pe care l-am realizat in post-productie, la Abis. La final, am mai avut un hop de sarit: songul celor de la Junkie XL. Insa, dupa cum se vede, proiectul a avut happy end.