Ce inseamna sa fii refugiat

Client: Ministerul Afacerilor Interne
Agentie: Violet
Casa de productie: Factor
An productie: 2004

Tu vezi doar un strain...

Dincolo de motivele pentru care cineva fuge din tara lui in a ta, dincolo de faptul ca nu arata ca tine, dincolo de faptul ca nu se poarta ca tine si nu vorbeste limba ta, dincolo de orice altceva stii sau iti imaginezi ca stii despre un refugiat este ceva ce probabil nu vei afla niciodata: incearca sa privesti lumea din perspectiva lui. De pe canapeaua ta, din fata televizorului tau, incearca macar pentru 30 de secunde sa-ti imaginezi cum ar fi sa te trezesti intr-o tara straina, fara nimeni, fara nimic, fara nici un sprijin. Inconjurat de 22 de milioane de straini...

Dintr-o lume alb-negru, refugiatii te privesc fix in ochi, ca dintr-o fotografie. Daca o imagine transmite mai mult decat 1000 de cuvinte, o privire transmite mai mult decat toate cuvintele: i-am rugat sa priveasca in obiectivul aparatului de filmat si sa isi aminteasca de momentele prin care au trecut venind aici, in Romania. Nu cred ca am tras mai mult de doua duble pentru fiecare cadru (a doua doar pentru siguranta).



Am filmat pe Super 16mm, cu Alex Sterian director de imagine. Am filmat cu 50 fps - fotograme pe secunda - format 1.85:1 pentru a concentra atentia privitorului pe expresia personajelor. Am optat pentru miscari fluide de camera pentru a sugera presiunea resimtita, dar niciodata exteriorizata, straduindu-ne sa exprimam sentimentul de a fi pierdut intr-o lume necunoscuta... Oricat m-as suci si m-as invarti, nu gasesc o justificare rationala pentru nuanta verzuie pe care am dorit-o in imagine, dar stiu ca, fara aceasta, experienta vizuala ar fi mai putin intensa... Ilustratia muzicala ii apartine lui Dragos Cazan (director de creatie la Violet), un mare fan al muzicii orientale. El a venit cu CD-ul si impreuna am cazut de acord fara nici o rezerva asupra melodiei.

Privirea acelor oameni inca ma impresioneaza, am senzatia ca ieri am filmat. De fiecare data cand revad acest spot, mie mi se ridica parul pe mana. Sper ca si voua.

Inca ceva: nu ii uitati pe cei din Burma. Informati-va (daca nu ati facut-o deja) si ajutati daca vreti si puteti.

3 comentarii:

Urmuz spunea...

Din pacate, multe din clipuuri nu mai sunt available. Poti face ceva pentru a remedia situatia? Thanks.

sega spunea...

m-am speriat si am verificat :)

toate sunt bine si la locul lor, atat pe blogspot, cat si pe youtube.

o fi conexiunea la tine?

totusi, la ce clipuri te referi, ca sa verific mai amanuntit.

Urmuz spunea...

mdaaaa....d'ale conexiunii valuri. Nu mi s'a incarcat Jim - "this video os no longer available". Acum, apas din nou: se incarca!!!

Spor & Zbor!