DGA in actiune!

Client: Ministerul Administratiei si Internelor
Agentie: Starlink
Casa de productie:
HiFi
An productie: 2006

DGA intervine in forta...

Scopul filmuletelor era sa prezinte un organism credibil, puternic, eficient, intransigent, prin doua actiuni concrete in doua cazuri de coruptie.

Un proiect foarte interesant. De retinut vizita de lucru la arest, unde nu va doresc sa ajungeti. Si cea din "biroul" de investigatii, ala cu fereastra pe o parte si oglinda pe cealalta, unde iar nu va doresc sa ajungeti.

Producatoarea Laura Baron nu suporta privelistea...

Un subiect delicat. Discutii lungi la sediul DGA cu inimosul fost sef Santion (care de curand a fost presat sa demisioneze, hm...) despre procedurile si metodele specifice de interventie pe cazurile prezentate in scenarii, despre ce ar trebui si ce nu ar trebui aratat... La un moment dat, dupa o sesiune indelungata de intrebari si raspunsuri, Santion a tacut o clipa, s-a uitat fix in ochii mei si (cred ca) mi-a spus: "Sa ii sperie, dom'le. Sa bage frica in ei." In clipa aceea am avut viziunea realizarii celor doua spoturi: o abordare realista, documentara, nefardata.

Am mizat pe un casting excelent, dupa parerea mea, si pe un exceptional cameraman de film documentar, pe care l-am adus special de la Cluj: Dan Curean.

In imaginea alaturata, Dan se relaxeaza in curticica interioara arestului. Am eliminat la montaj scena filmata aici...

Ca suport, am optat pentru Beta Digital - pentru o imagine cat mai apropiata de stiri si cat mai indepartata de film. Am prelucrat materialul in asa fel incat scenele sa para filmate cu camere diferite, de calitati diferite. De aici si aparenta neglijenta pentru expunere si incadratura (mai ales in momentele de interventie).



O revelatie pentru mine a fost actorul neprofesionist Constantin Stronschi, in rolul politistului corupt: o capacitate rara de a se transpune in rol. Urmariti-i privirea, gesturile. El chiar este politistul corupt.



Pentru cat mai multa autenticitate, protagonistii nu stiau ce ii asteapta la scenele de interventie. De aici si surpriza placuta (pentru voi, sper) la aparitia mascatilor. Pe de o parte, ii montam pe actori sa fie cat mai patrunsi de rolul lor, pe de alta parte aveam grija sa ii coordonez pe cei doi mascati, astfel incat "tintele" sa fie luate cat mai prin surprindere. Desigur, s-au tras mai multe duble la fiecare scena, momentele actiunii fiind insa montate eliptic. Va asigur insa ca prima secunda reprezinta reactia autentica a unui om surprins in flagrant.

In spiritul aceleiasi autenticitati, contrar dorintei agentiei si clientului, am tinut ca vocile povestitorilor din ambele spoturi sa fie cele ale protagonistilor si nu ale unor actori profesionisti, cu atat mai mult cu cat aceste voci nu erau antrenate pentru asta. Da, voci seci, fara dictie, fara rezonanta, fara timbru placut, dar cu o deplina intelegere a rolului; doar oamenii trecusera prin flagrant cu o zi inainte.

Multi dintre cei care au vazut spoturile au crezut ca sunt chiar pe bune. Prietenii protagonistilor si-au facut griji pentru soarta lor...

Am dat un search pe Google: DGA nu inseamna Directors Guild of America, in caz ca v-a trecut prin cap.

5 comentarii:

Adela Toplean spunea...

Foarte convingator. Excelent. Rar asa ceva.

sega spunea...

@ade: esti tu prea generoasa :) totusi, recunosc ca mi-a plcaut si mie se revad spoturile astea doua la cinematograf, pe tot ecranul ala mare.

Anonim spunea...

multumesc pentru apreciere dar sa nu uitam ca de fapt echipa si regizorul a avut 99% inspiratie si asta a facut sa fie mult mai usor de interpretat rolul de( politistul corupt)multumesc SEGA pentru tot. constantin stronschi

Anonim spunea...

myhaela-stoyca_yahoo.com poate bebe-si mai aminteste cine l-a indrumat spre actorie pt SEGA bravope cand un film de lung metraj;intreb si eu ca viitor critic de arta STUDENTA AN IIISTORIA SI TEORIA ARTEI BUCURESTI

sega spunea...

filmul de lung metraj e ceva cu totul diferit de o reclama, nu numai prin lungime :)